Specjalistyczny Gabinet Okulistyczny
Dr n. med. Tadeusz Januszewski

Zabiegi

Laseroterapia

Laseroterapia jest nowoczesną metodą stosowaną w profilaktyce i leczeniu wielu chorób oczu.

Dzięki wykorzystaniu laserów okulistycznych możemy leczyć:
  • - zmiany cukrzycowe na dnie oka
  • - naczyniowe zmiany zatorowo-zakrzepowe
  • - jaskrę z zamykającego się kąta - irydotomia
  • - zaćmę wtórną, czyli zmętnienie tylnej torebki soczewki (kapsulotomia tylna YAG laserem)

Laseroterpia jest ważną metodą w leczenia powikłań cukrzycy. W niektórych przypadkach cukrzyca prowadzi do wystąpienia zmian na dnie oka, zwanych angio-retinopatią cukrzycową oraz dalszych powikłań z tym związanych. Choroba wymaga badania dna oczu minimum 1 raz na rok. Decyzję o zastosowaniu laseroterapii podejmuje lekarz okulista.

Inną grupę schorzeń stanowią nieprawidłowości (zwyrodnienia) w obwodowej części siatkówki. Najczęściej występują one u krótkowidzów, mają tendencję do postępowania w miarę upływu lat. Schorzenie to nie wpływa na proces widzenia i przebiega bezobjawowo, dlatego pacjent często nie wie o ich istnieniu. Można je wykryć w trakcie badania dna oka. Niektóre z tych zmian prowadzą do odklejenia siatkówki, a to z kolei, nie leczone do ślepoty. Każdy krótkowidz powinien okresowo poddać się temu badaniu. Także osoby, które zauważyły męty czy błyski przed okiem. Badający okulista określi rodzaj postępowania i ew. konieczność zastosowania laseroterapii. W tych przypadkach fotokoagulacja ma znaczenie prewencyjne. Rozwinięte odwarstwienie wymaga już leczenia chirurgicznego.

Dodatkową grupę stanowią pacjenci po przebytych chorobach naczyniowych (zakrzepie żylnym czy zatorze tętniczym). Tu również konieczna jest systematyczna kontrola okulistyczna i podjęcie w odpowiednim czasie laseroterapii, aby zapobiec wystąpieniu powikłań.